De juiste kleuren en afbeeldingen gebruiken in webdesign
In deze blog gaan we het hebben over hoe je de juiste kleuren en de juiste afbeeldingen gebruikt op jouw website. Dit is namelijk een belangrijk onderdeel voor de gebruikservaring van jouw bezoeker.
De juiste kleuren
Laat ons beginnen bij het gebruik van de juiste kleuren. Kleuren zijn een krachtig communicatiemiddel in webdesign. Ze kunnen namelijk gevoelens en emoties opwekken, de aandacht trekken, de structuur van de website benadrukken of een bepaalde sfeer oproepen. De kleur rood wordt bijvoorbeeld gebruikt om de bezoeker attent te maken op een fout of simpelweg om een call-to-action knop te laten opvallen. Blauw daarentegen wordt dan wee vaak geassocieerd met professionaliteit en vertrouwen. Nog een voorbeeld is de kleur groen. Deze kleur wordt laat ons denken aan groei en veiligheid. Ook deze kleur wordt vaak gebruikt bij een call-to-action knop die de gebruiker aanmoedigt om een aankoop te voltooien of een formulier in te vullen.
Naast het gebruikt van de ideale kleuren is het ook enorm belangrijk om een consistent kleurenschema te gebruiken op jouw website. Een kleurenschema bestaat meestal uit 4 verschillende kleuren die op jouw website gebruikt worden. Dit zorgt er namelijk voor dat de gebruiker de structuur van de website makkelijker begrijpt en dat de gebruiker gemakkelijk de verschillende secties van jouw website kan verdelen in zijn of haar hoofd. Wanneer je altijd een consistent kleurenschema gebruikt kan de bezoeker jouw merk ook sneller herkennen. Als de bezoeker van jouw website bijvoorbeeld een post van jouw bedrijf tegenkomt op sociale media weet hij direct dat dit een post van jou is. Let wel op dat je altijd één hoofdkleur gebruikt in jouw communicatie, bijvoorbeeld de kleur van in jouw logo. Deze kleur zal altijd jouw uitgangspunt zijn en de andere kleuren van jouw kleurenschema vullen deze kleur aan.
De juiste afbeeldingen
Als je in je kleurgebruik een rode draad hebt gevonden, dan wil je deze natuurlijk laten doorlopen in je foto’s. Kies daarom afbeeldingen met kleuren uit het kleurenpalet van jouw website. Het gebruik van de juiste afbeeldingen is dus ook een belangrijk onderdeel van webdesign. Ze kunnen de inhoud visueel ondersteunen en hiermee de gebruikerservaring van de bezoeker verbeteren. Gebruik van de juiste afbeeldingen kan de gebruiker helpen de inhoud van de website sneller te begrijpen. Hiernaast kunnen afbeeldingen ook de website aantrekkelijker maken voor de bezoeker. Wanneer je bijvoorbeeld een afbeelding van een product op een aanbodpagina zet kan de gebruiker een beter beeld geven van het product.
Echter is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen die je gebruikt consistent zijn met de boodschap van de website en de doelgroep van de website. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen toegankelijk zijn voor mensen met visuele beperkingen. Dit kan je eventueel doen door alt-tekst (alternatieve tekst) toe te voegen onder de afbeelding. Op deze manier kunnen bezoekers die geen afbeeldingen kunnen zien toch nog begrijpen waar de afbeelding over gaat. Het is altijd een goede keuze om alt-tekst toe te voegen op jouw website.
Conclusie
Kort samengevat, het juiste gebruik van kleuren en afbeeldingen in webdesign kan zeker en vast de gebruikerservaring verbeteren. Hiernaast kan het ook de inhoud van de website ondersteunen en de effectiviteit van de website verhogen. Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat de kleuren en afbeeldingen consistent zijn met de boodschap en de doelgroep van de website. Ten laatste is het ook slim om alt-tekst toe te voegen voor mensen met visuele beperkingen.