De impact van paginasnelheid op jouw website
Paginasnelheid is sinds een paar jaar een ranking factor voor Google. Het wordt elk jaar belangrijker voor de SERP-positie (Search Engine Results Page) van jouw site.
Het begon als een metriek om te bepalen hoe snel iemand de gevraagde inhoud te zien krijgt, maar ondertussen is het uitgegroeid tot een belangrijke indicator voor de algemene gebruikerservaring van de site.
In de zomer van 2021 rolde Google de Page Experience update uit om zijn algoritme te verbeteren. Pagina’s die sneller worden geladen leveren sneller inhoud en voldoen daardoor sneller aan de behoeften van de gebruiker.
Op deze pagina leer je het volgende:
- Wat is paginasnelheid?
- Waarom is paginasnelheid belangrijk?
- De metriek van paginasnelheid (ook wel Kernwaarden van het Web genoemd)
Wat is paginasnelheid?
Paginasnelheid wordt gedefinieerd als de tijd die nodig is om alle inhoud op een bepaalde pagina weer te geven. Je kan het dus zien als de tijd die een browser nodig heeft om de eerste byte van een webserver te ontvangen (of om het in minder technische termen te zeggen: paginasnelheid is de tijd die de browser nodig heeft om de eerste informatie van de server te ontvangen).
Elk pagina-element is van invloed op de paginasnelheid. Denk hierbij aan de HTML-code, CSS voor de opmaak van pagina-elementen, diverse Javascript-bestanden, afbeeldingen, video’s en andere multimedia en nog veel meer. In feite is alles, van de grootte van een element (gemeten in kilobytes) tot de snelheid van de webserver waarop ze worden gehost, van invloed op de paginasnelheid.
De paginasnelheid wordt afzonderlijk gemeten op desktop- en mobiele apparaten. Dit komt door de technologische verschillen tussen beide, waardoor de ervaring voor desktop- en mobiele gebruikers verschilt.
Paginasnelheid vs. sitesnelheid
Hoewel ze op elkaar lijken, is paginasnelheid niet hetzelfde als sitesnelheid. Sitesnelheid is de gemiddelde snelheid van verschillende pagina’s op een website. Paginasnelheid daarentegen beschrijft hoe lang iemand wacht om een individuele pagina te bekijken.
Waarom paginasnelheid belangrijk is
Paginasnelheid is belangrijk omdat snellere pagina’s efficiënter zijn en een veel betere gebruikerservaring bieden.
Uit een recente infographic van Kissmetrics blijkt dat als het laden van een pagina langer dan 3 seconden duurt, meer dan een kwart van de gebruikers wegklikt en een ander zoekresultaat kiest.
Mobiele gebruikers verwachten ook een snelle laadsnelheid. In hetzelfde onderzoek gaf 73% van de gebruikers aan een website te bezoeken met een trage laadsnelheid. Paginasnelheid is ook van invloed op het conversiepercentage. Walmart.com merkte bijvoorbeeld op dat ze met elke seconde verhoogde paginasnelheid twee procent meer conversie zagen.
Maar, misschien minder intuïtief, paginasnelheid is ook belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).
In 2010 kondigde Google aan dat paginasnelheid zou worden opgenomen als een van de ranking factoren voor hun zoekindex.
In 2017 kondigde Google aan nog meer rekening te zullen houden met paginasnelheid, door de snelheid van mobiele sites op te nemen in de ranking van sites op zijn “mobile-first” pagina’s, of pagina’s die de ranking voor mobiele sites individualiseren. Google experimenteert ook met een Accelerated Mobile Pages Project (AMP), een project dat bedoeld is om pagina’s sneller te laten laden op mobiele apparaten.
Meer recent heeft de zoekmachine het belang van de gebruikerservaring uitgebreid door Page Experience toe te voegen aan zijn ranglijstsignalen. Dit nieuwe ranking signaal combineert “Core Web Vitals” met bestaande meetgegevens, zoals mobiele vriendelijkheid en veilig browsen, om zoeksignalen voor de gehele pagina-ervaring te creëren.
Page Experience signalen zijn bedoeld om webpagina’s te beoordelen op de kwaliteit van hun gebruikerservaring voor echte mensen. Kortom, ze breiden de recente on-page criteria van Google uit met factoren die van invloed zijn op de ervaring van de persoon tijdens het consumeren van de inhoud.
Metriek van paginasnelheid
Paginasnelheid is een complexe factor die samenhangt met websiteprestaties. Om eventuele problemen die ermee samenhangen te overwinnen, loont het dus om te begrijpen hoe het wordt gemeten.
Er zijn verschillende statistieken die van invloed zijn op of verband houden met de paginasnelheid. Laten we eens kijken naar de Core Web Vitals:
- Largest Contentful Paint (LCP): Dit heeft betrekking op de laadtijd van een pagina. Het geeft met name aan dat de hoofdinhoud van een pagina naar behoren is geladen.
- First Input Delay (FIP): Heeft betrekking op de interactiviteit van een pagina. De FIP vertegenwoordigt de tijd vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst interactie heeft met uw site, tot het moment dat de browser op de juiste manier op die interactie kan reageren.
- Cumulatieve Lay-out Verschuiving (CLS): Benadrukt de gevallen waarin de lay-out van een pagina onverwachts verschuift, of de visuele stabiliteit van de pagina. Als een pagina verschuift kunnen gebruikers per ongeluk op de verkeerde knop op een pagina klikken. Hieronder vindt u een afbeelding van Google die laat zien hoe de Core Web Vitals samen met andere sitefactoren het Page Experience signaal vormen.
Factoren die pagina’s vertragen
Met deze overtuigende statistieken wil je er zeker van zijn dat jouw site snel laadt. Houd dus rekening met een paar manieren waarop jouw site kan vertragen.
Ten eerste kan een pagina met zware afbeeldingen, vooral op sites met responsieve of hoge DPI-afbeeldingen, traag laden. Het optimaliseren van afbeeldingen kan jouw website lichter maken. Dit kan ook door ze te verdelen via een “content delivery network” (CDN). Zo worden de bestanden opgeslagen op een locatie die zich dichter bij de gebruikt bevindt waardoor de laadsnelheid drastisch daalt.
Een ander probleem doet zich voor als jouw webpagina te veel grote bestanden bevat die moeten worden gedownload.
Ook het renderen van te veel JavaScript-scripts vertraagt een pagina. Een programma voor JavaScript-compressie of -minimalisatie vermindert de downloadgrootte.
Zorg ervoor dat jouw website gebruik maakt van “server caching”. Dit zorgt ervoor dat kopieën van jouw website bewaard worden. Deze kopieën worden een week tot een jaar bewaard, dit kun je zelf instellen. Als je een pagina hebt waarbij de inhoud vaak aangepast wordt kan je jouw TTFB verlagen waardoor deze kopie vaker vervangen wordt.
Ongebruikte code, of het nu CSS, JS of andere scripts zijn die in de HTML van de pagina achterblijven, verhogen ook de laadtijd van de pagina.
Een ander ernstig probleem is het te vroeg of te laat renderen van scripts. Vaak ontwerpen webmasters hun pagina’s zo dat ze pas kunnen worden bekeken nadat de volledige inhoud geladen is.
Voor de meeste gebruikers is het zien van de eerst zichtbase inhoud op het scherm voldoende om verder te scrollen. Dit geeft de browser de tijd om de rest van de pagina te laden, zonder een gebruiker te laten wachten.
Paginasnelheid analyseren
Zonder de paginasnelheid te analyseren weet je niet hoe gebruikers met jouw website omgaan. Hiervoor kan je Google Lighthouse gebruiken. Dit is een gratis tool die de paginaprestaties en toegankelijkheid controleert. Het is een geweldig hulpmiddel om kernproblemen met betrekking tot de prestaties te bekijken en vast te stellen of de progressieve apps van jouw site aan de kwalificaties voldoen. Daarnaast is het ook één van de beste tools voor het testen van de paginasnelheid. Het biedt nuttige inzichten gebaseerd op Lighthouse gegevens. Hiermee kan je een voor-en-na analyse uitvoeren en de wijzigingen die je aanbrengt correleren met verkeer en conversie op jouw site. We raden je dus zeker aan om er eens naar te kijken!
Conclusie
Als we vooruit kijken, is één ding duidelijk: het optimaliseren van je pagina is enorm belangrijk! Google heeft een voorkeur voor mobielvriendelijke sites met een positieve pagina-ervaring. Wanneer je bezoekers tevreden zijn zul je ook beloont worden!