De 10 beste landingspagina designtips
Je maakt een nieuwe landingspagina. Dat is geweldig! Een landingspagina is een uitstekende manier om de bezoekers van jouw website om te zetten in leads.
Om jouw conversiepercentage te verhogen, moet het ontwerp van de landingspagina een soepele gebruikerservaring bieden. Hiervoor moet je deze 10 ontwerpideeën voor landingspagina’s in gedachten houden.
Bepaal een doel voor jouw landingspagina
Volgens Toptal bestaan landingspagina’s om conversies te bevorderen. Je moet je dus afvragen welk type conversie jij hoopt te krijgen. De meest voorkomende conversiedoelen zijn:
Naamsbekendheid opbouwen. Dit houdt in dat je jouw lijst met e-mailabonnees laat groeien en een relatie met hen opbouwt via content over jouw merk en jouw producten/diensten. Dit zal uiteindelijk resulteren in een trouwe aanhang en klantengroei.
Leads genereren. Dit omvat het vastleggen van de contactgegevens van prospects die geïnteresseerd zijn in jouw product/dienst, zodat jij een follow-up kan doen.
Verkoop. Dit beoogt snelle aankopen makkelijker te maken door een specifiek product te tonen en gebruikers de mogelijkheid te bieden om het toe te voegen aan hun winkelwagen of te kopen zonder ooit jouw landingspagina te verlaten.
Het bepalen van jouw doel is essentieel voor het planningsproces. Het zal het ontwerp van jouw landingspagina beïnvloeden.
Plan jouw lay-out
Ongeacht het doel moet een goede landingspagina altijd de volgende vijf elementen hebben:
- Een titel/kop
- Een korte beschrijving van je aanbod
- Relevant beeldmateriaal (Foto’s, video’s, illustraties, infographics, …)
- Een lead-capture formulier (Contactformulier, Calendly, …)
- Een oproep tot actie (CTA)
Houd de tekst beknopt
Als het gaat om jouw titel en beschrijving, concentreer je dan op een beknopte berichtgeving. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar het is van groot belang voor de gebruikerservaring.
Uit onderzoek van Cision bleek dat de gemiddelde aandachtsspanne van een mens slechts acht seconden bedraagt. Jouw focus moet dus liggen op het aangeven van de voordelen van jouw merk of aanbod voor gebruikers via eenvoudige, heldere taal. Je kan er wel onder de vouw dieper op ingaan.
Geef prioriteit aan positionering boven de vouw
Laat de belangrijkste informatie en de call to action altijd bovenaan de pagina staan. Zo zorg je ervoor dat, ongeacht waar de vouw of de onderkant van jouw browservenster terechtkomt, bezoekers nog steeds een essentiële momentopname krijgen van wat jij aanbiedt en waar ze actie kunnen ondernemen.
Dit betekent echter niet dat jouw landingspagina geen inhoud onder de vouw kan hebben. Hoewel het hoofddoel van informatie boven de vouw is om de aandacht van bezoekers te trekken, wil je dat ze blijven scrollen om meer te weten te komen. Daarom stelt Neil Patel voor om regelmatig oproepen tot actie onder de vouw te plaatsen. Deze tip kan je helpen de conversie van jouw website te verhogen.
Kies jouw visuals zorgvuldig
Weet je nog dat ik zei dat je maar acht seconden hebt om indruk te maken op bezoekers? Over het algemeen verwerken mensen beelden sneller dan tekst. Het opnemen van beelden in jouw landingspagina werkt dus in jouw voordeel.
Als je afbeeldingen gebruikt, vooral een banner of headerafbeelding, moet deze de aandacht trekken en jouw aanbod in visuele vorm aanvullen.
Landingspagina’s voor campagnes maken
Bedenk hoe je jouw landingspagina voor een digitaal publiek wilt krijgen. Wordt het via e-mailmarketing? Een maandelijkse nieuwsbrief? Posten op sociale media? Misschien Google Ads?
Als het antwoord meer dan één van deze marketingstrategieën is, is het zéker de moeite waard om voor elk kanaal afzonderlijke landingspagina’s te maken. Dit kan je helpen bij het bijhouden van zaken zoals welke verkeersbronnen succesvol waren.
Als je besluit deze route per verkeersbron te doen, houd het ontwerp van de landingspagina dan gelijk aan de bron. Als je bijvoorbeeld een Instagram-advertentie maakt met een specifieke kop en afbeelding, neem dan precies die ontwerpelementen op de landingspagina van de Instagram-campagne op.
Beperk afleidingen en uitstapmogelijkheden
Een van de meest aanbevolen praktijken voor het ontwerpen van landingspagina’s omvat het beperken van uitstapmogelijkheden.
Verwijder de navigatiebalk van uw website, neem geen interne of externe links op en vermeld geen gerelateerde aanbiedingen. Je wilt dat de bezoekers van uw landingspagina zich uitsluitend richten op het invullen van uw lead-capture formulier en het genereren van een conversie.
Stimuleer een conversie met een verleidelijk aanbod
Het verwijderen van uitstapmogelijkheden houdt websitebezoekers gefocust, maar hen verleiden met iets extra’s garandeert een hoog conversiepercentage.
In ruil voor het e-mailadres van een websitebezoeker kun je een korting, een handig hulpmiddel zoals een ebook, of een gratis proefperiode aanbieden. De opties voor gated content zijn eindeloos, maar zorg ervoor dat het aanbod betrekking heeft op jouw product of dienst.
Als je jouw bezoekers eenmaal overtuigd hebt van de waarde van je aanbod, moet je ze niet meteen ontmoedigen door een onnodig lang lead-capture formulier in te vullen.
Het formulier op jouw landingspagina moet kort zijn; de meeste vragen alleen een voornaam, achternaam en een e-mailadres. Afhankelijk van het doel van jouw landingspagina is natuurlijk soms wat meer informatie nodig, maar dan moet jouw aanbod echt de moeite waard zijn.
Zorg voor een conversie met een killer call to action
Eindelijk hebben we het belangrijkste onderdeel van jouw landingspagina bereikt! Een call-to-action, of CTA, is de knop waarop jouw bezoekers klikken om hun persoonlijke gegevens door te sturen na het invullen van een lead-capture formulier.
Wanneer je de tekst van de knop opstelt, moet je woorden gebruiken die jouw bezoekers aanzetten tot een specifieke actie. Vaak betekent dit het creëren van een gevoel van urgentie. Zelfs WordStream is het daarmee eens, zoals blijkt uit zijn criteria voor een doeltreffende call-to-action. Hierin wordt aanbevolen krachtige werkwoorden, cijfers en woorden te gebruiken die emoties oproepen en een reden vormen voor het publiek om op de knop te klikken.
Wat het ontwerp van de CTA betreft, moet het lettertype duidelijk leesbaar zijn en overeenstemmen met de andere lettertypes op de pagina. Het moet echter iets groter zijn dan de beschrijvingstekst.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat knoppen met afgeronde hoeken klikbaarder zijn dan scherpe hoeken, maar over het algemeen doet de vorm van jouw knop er minder toe dan de grootte. Jouw CTA moet zo groot zijn dat hij op het eerste gezicht opvalt op jouw pagina, maar ook weer niet té groot.
Wat de kleur betreft, speelt de kleurenleer in de marketingindustrie een belangrijke rol. Jouw CTA moet zowel indruk maken als jouw merk weerspiegelen. Zo blijken contrasterende kleuren, vooral oranje en groen, meer actie op te leveren en conversies te genereren.
A/B-testing om conversiekansen te maximaliseren
Nu jouw landingspagina alle essentiële elementen bevat, is het tijd om een A/B-test uit te voeren op de tekst, de afbeeldingen, het ontwerp en de CTA. Bekijk de prestatiecijfers voor elke pagina om te weten wat je kunt aanpassen om jouw optimale conversiepercentage te bereiken. Vergeet echter niet om slechts één landingspagina-element tegelijk te testen om te zien welk element het verschil heeft gemaakt.